Onsdag 7.8. har vi allerede kommet til sommerskolens tredje dag, og tida flyr når man har det moro. Kl. 0900 er nærmere 130 deltakere og trenere på plass på line-up, med oppstart på judovis: REI! Nye kast og nye holdetak skal læres, og man går litt nærmere inn på reglene for judo. Hvordan vinner man en judokamp? For de som er nye på judomatta, er ikke svaret på dette spørsmålet like opplagt, så litt forklaring må til.
Mellom judoøktene i dag gikk turen til Laberget leirsted, hvor John Arne Jenssen og medhjelpere hadde et flott opplegg med leiker og konkurranser. Og på toppen av det hele fikk vi burger, grillpølse og is.
Marius Sundby hadde ansvaret for instruksjon av kasteteknikker for de mest erfarne deltakerne.
Tirsdag 6.8. fortsatte godværet i Trøndelag, med 27 grader, noe som betyr at det kan være hardt å trene to timer med judo, ei økt om morgenen, og ei om ettermiddagen. Men humøret er på topp, og vannflaskene må stadig vekk fylles opp. I dag gikk vi videre på den tekniske delen av judoen, og vi prøvde oss også på treningskamper. Mellom judoøktene var gruppa for 1.-3. klasse på gårdsbesøk på «Lykkens prøve». Her var kanskje ponniridning mest populært, men ellers var det aktiviteter for enhver smak. Gruppa for 4.-7. klasse var på Stadionparken, og her kunne man blant annet utfolde seg med sparkesykkel. Før siste judoøkt hadde vi besøk av tryllekunstner og musiker Markus Hoff Sjøbakk, og han imponerte stort, både med trylling og egenprodusert musikk.
Med 110 barn fra 1.-7. klasse og 20 trenere var det fullt opp i Eiendomsmegler 1-hallen mandag 5.8. Sommerskolens første dag startet med gruppeinndeling og utlevering av judodrakter. Så var det klart for ei felles treningsøkt for alle 110 på matta. Hver dag er det uteaktivitet midt på dagen, og i dag var det Leirabanen som var arenaen. Her var det først litt frileik, og etterpå var det skattejakt, der det gikk ut på å finne judobelter i ulike farger, som var gjemt bort på de underligste steder. Det aller gjeveste var selvsagt å finne det svarte beltet. Alle beltene ble funnet til slutt, gult, oransje, grønt, blått, brunt og svart. Så var det litt tvekamp med tautrekking, før turen gikk tilbake til judohallen for dagen siste økt. Nå håper vi alle sammen slapper av og hviler seg slik at de er klar til dyst i morgen.
Elise Bjørås (20) fikk bekreftet at noe er på gang da hun søndag 7.7. konkurrerte i Prague Junior European Cup. 57-kilosklassen hadde 34 deltakere, og i første kamp møtte hun India Serafini (ITA). Elise åpnet offensivt, og allerede etter 41 sekunder satte hun inn første kast, som ga waza ari. Et minutt senere kom neste kast, som også ga waza ari, og dermed var kampen vunnet. Neste kamp var mot Bianca Reis (BRA). Her måtte Elise finne seg i at Reis gikk av med seieren, og det skulle vise seg at Reis ble gullmedaljevinneren.
Men i og med at Reis gikk videre til finale, ble det rekval for Elise, med sjanse til å kjempe om bronse. Første kamp i rekval var mot Narawadee Broehl (GER). Tyskeren åpnet med et kast etter 19 sekunder, og med denne waza ara-skåringen var det nerve i kampen. Ikke lenge etter slår Elise tilbake, kaster en o uchi gari som gir waza ari, og følger oppskriftsmessig opp med holdetak, og dermed er kampseier nummer to sikret. Neste kamp var mot Nino Loladze (GEO). Loladze ble for sterk for Elise, men med to kampseire var dette absolutt en god dag i europacup for Elise.
Kommende helg er det ny europacup for Elise i Paks i Ungarn. Men først er det tre dagers treningssamling i Tsjekkia.
Seier i første kamp til Elise Bjørås mot India Serafi (ITA)
Elise Bjørås beviste at hun er Nordens beste i senior -57 ved å ta gull i Sundsvall lørdag 25.5. Klassen hadde 10 deltakere, og i finalen møtte hun Erika Vauhkonen (FIN). De første minuttene av kampen var nokså jevn, men like før det hadde gått to minutter, fikk Elise inn et kast som ga et halvt poeng (waza ari). Vauhkonen hadde allerede pådratt seg to straffepoeng (shido), og når hun så får sin tredje straff for grep i beina, er seieren et faktum for Elise. Søndag konkurrerte Elise i U21 -57, – Jeg bomma litt i semifinalen, en feil som lett kunne ha blitt unngått, forteller Elise. Dermed ble det bronsefinale mot Emilia Kantola (FIN), en kamp Elise avgjorde etter 16 sekunder, og da var bronsen sikret.
Fra Levanger Judoklubb deltok også Sander Næssan, Emmeli Ertzaas, Robiel Biru Agiz, Pernille Ertzaas, Lina Bjørås og Torjus Ertzaas, men ingen av dem lyktes å sikre seg medaljer.
Gull og bronse i Nordisk til Elise Bjørås.
Samme helg var også Levanger Judoklubb representert i europacup U18 i Portugal, ved Marius Sundby (-90). Marius fikk en kamp, og det var mot Tiziano Russo (ITA). Da kamptida viste 02:26, måtte Marius innse at italieneren hadde vunnet, og det eneste håpet var da rekval om Russo skulle klare å gå videre til kvartfinale, men slik gikk det ikke. De andre deltakerne fra Norge var Torstein Brekke-Jenssen, Selma Brovold, Brink Erlandsen-Sele, Asal Traavik og Fredrik Holm Solhaug. Asal og Selma kunne notere en kampseier hver, og var slik sett de som gjorde det best av nordmennene.
Sammen med støttespillere, inviterer LJK til gratis sommerskole i judo igjen! Sommerskolen foregår i uke 32, altså 5. til og med 9. august. Det blir to økter med judo-trening hver dag, og masse andre aktiviteter både ute og inne. Tilbudet gjelder for 1.-7. klasse (klassetrinn gjelder kommende skoleår). Dette er et tilbud for alle, og du trenger ingen kjennskap til judo fra før av.
Aktivitetene går fra kl. 0900-1500 hver dag. Oppmøte og innsjekk fra kl. 0800 og utsjekk seinest kl. 1530.
Påmeldingsfrist 10. juni. Tilbakemelding er innen 15. juni. Begrenset antall plasser til 100, og medlemmer av klubben er garantert plass, så lenge de melder seg på før fristen.
17. mai-toget i år ble en strålende dag for Levanger Judoklubb! Med et bilde fra toget tatt av Knut Utler i 1973 som minner oss om klubbens tidlige dager, feiret vi nok en gang nasjonaldagen med stor entusiasme. Helt siden 1972, har klubben hatt en lang tradisjon for å delta i 17. mai-toget, og i år var intet unntak.
Dugnad og Forberedelser
Forberedelsene startet allerede 15. mai med en fin dugnad. Medlemmer fra klubben møtte opp i stort antall for å gjøre klar vogna og klargjøre hallen til sommerferien. Det var et kjempebra oppmøte, og vi fikk gjort alt vi trengte for å gjøre vogna klar for 17. mai. En stor takk til alle som bidro!
Toget
Med oppstart klokka 15 trampet barn voksne i en times tid i finværet. I motsetning til fjoråret, hvor det var veldig kaldt, hadde vi i år en veldig varm dag under judo-gien. Som vanlig hadde vi med oss tilhengeren med judomatter oppå. Barna fikk klatre på mattene og vise frem kast, til stor jubel fra de fremmøtte som hadde kommet for å se på borgertoget.
Etter Toget
Etter toget var det klart for litt velfortjent forfriskning. Alle som var med og gikk i toget, fikk brus, noe som var etterlengtet etter den varme marsjen.
Vi takker alle som deltok og bidro til å gjøre denne dagen så spesiell. Vi ser allerede frem til neste års 17. mai-feiring og håper på enda flere flotte opplevelser sammen.
På tirsdag møtte mange barn opp til gradering, og flere oppnådde et helt nytt belte etter mange måneder med trening. 14 nye gule belter og fire nye oransje belter ble tildelt. For alle andre som var til stede, resulterte det i en ny stripe på beltet, et stort skritt nærmere neste farge.
Barna demonstrerte ukemi (fallteknikk), holdegrepssirkelen og tre kast. Gjennom sesongen har barna deltatt i delgraderinger, og for 18 av dem var dette selve generalprøven. Alle bestod!
Alle trenere gratulerer med flott innsats gjennom hele sesongen. Det har vært morsomme treninger og konkurranser, og vi ser at barna har lært mye siden august i fjor. Neste møte i judodrakt blir 17. mai-toget før sommerferien starter. Vi møtes igjen til sommerskole, som arrangeres uken før skolen starter igjen. Følg med på Spond for påmelding!
Det var ingen som var i nærheten av å kunne hindre Elise Bjørås (19) i å ta gull da hun 11.5. deltok i Budo Nord Cup i Lund i Sverige. Elise gikk i senior -57 kg i en klasse med 12 deltakere. Fram mot finalen hadde hun tre kamper mot tre svensker, og ingen av kampene varte over ett minutt. Finalen var mot Theresa Sohst fra Tyskland. Elise satte tidlig inn en skåring med waza ari, og etter nærmere tre minutter kom det nok en skåring fra Elise, og dermed var gullet sikret. Kampskjema m.m. her Siste helg i mai er det nok en konkurranse i Sverige. Da skal Elise og mange andre fra LJK og andre norske klubber til Sundsvall for å delta i Nordisk mesterskap.
Gull til Elise Bjørås, sølv til Theresa Sohst (GER), bronse til Cassandra Ebel (DEN) og Leila Avdic (SWE)
Levanger Judoklubb deltar som vanlig i borgertoget 17. mai. Oppmøte i judodrakt kl. 1445 ved Sejersteds park, i gata ved Orion. Foreldre og andre judovenner oppfordres til å gå sammen med oss. Etter toget får alle sammen ei flaske brus.