
Fredag 8. november reiste 8 håpefulle ned til Oslo for masse judo og masse moro. Reisens mål var å delta på landsstevnet i judo og JubaPool. Noen deltok i begge stevner, og noen i ett av stevnene.
Jubapool
JubaPool som arrangeres 4 ganger i året av Ippon Judoklubb. Dette er Norges største barnestevne, og det var hele 257 startende barn på stevnet! Hos LJK deltok Werner, Heine, Heorhii, Einar, Mikkel og Bendik. Her var det utrolig bra innsats fra alle sammen. Det ble mange kamper, alle mot helt nye motstandere. Alle gikk hjem med kampseire, og det var klart å se at de har trent mye judo i det siste!
Landsstevnet
Landsstevnet arrangeres hvert år og samler de beste fra landet til å kjempe om å bli Norges beste ungdom, fra 13 til 15 år. Det kan søkes om dispensasjon for 12 åringer også, og LJK søkte om dispensasjon for Heine, Werner, Bendik og Heorhii.
Etter JubaPool 4 var det rett på med landsstevnet. Her deltok Peder, Werner, Heorhii, Yaroslav og Bendik. Her var det utrolig mange spennende kamper!
LJK stilte godt rustet med coacher også. Stor takk til veldig god coaching fra Lina og Elise Bjørås, Pernille Ertzaas og Marius Sundby. Marius fikk i tillegg æren av å coache en utrolig spennende finale!
Peder
Peder gikk i en veldig tøff gruppe, med hele 9 deltakere, og kom seg videre fra sin pulje og inn i semifinale. Der ble det et tap etter en tøff kamp. Oppløftende her er at Peder er førsteårs ungdom og han bet fra seg kraftig mot Pil Bendiksby i innledende kamper, og kunne fort ha vunnet denne kampen. Til slutt bronse på Peder!
Heorhii
Heorhii deltok i en helt utrolig jevn gruppe. Det begynte dårlig for Heorhii, med tap for en annen trønder, Odin Mack. Odin og Heorhii begynner å kjenne hverandre meget godt nå etter mange hard kamper i Trøndelag. Denne gangen gikk Odin av med seieren med waza-ari, etter en utrolig hard kamp. Etter dette reiste Heorhii seg mesterlig og vant alle sine kamper med ippon. Og et fenomenalt comeback mot Adam Disjni gjorde at Heorhii ble landsmester!
Yaroslav
Yaroslav var den eldste deltakeren vår, og gikk i en steinhard klasse. Her var nivået høyt og kampene meget tøffe. Yaroslav brakk foten i sommer, og har sånn sett ikke trent judo på nesten 6 måneder, før han gjorde «comeback» i oktober. Og i innledende kamper måtte han ned i kjelleren for å kvalifisere seg, og endte opp som nummer 2 i gruppa og kvalifisert til semifinale. Semifinalen ble et ukrainsk oppgjør av det eksplosive slaget. Etter en lang batalje var Yarik klar for finale!
Finalene ble kjørt i skikkelig stil med kun 1 finale på mattene, intro-musikk og skikkelig jubel fra tribunen. Yarik og Martin Dittmann hadde første finale, og den ble kjempespennende. Yarik tok ledelsen med waza-ari på ura-nage, men etter det var det Dittmann som hadde føringen, og fikk lønn for strevet med en waza-ari på uchi-mata helt på slutten. Kastet sendte kamphanene i bakkekamp, og der var Yarik i stand til å snu situasjonen til sin fordel og fikk satt Dittmann i holdegrep. Waza-ari awasete ippon og Yarik ble landsmester!
Heine, Bendik og Werner
Heine, Bendik og Werner er alle 12 år, og klubben måtte søke dispensasjon for deltakelse. De deltok i både JubaPool og landsstevnet, og håpet å få gå så mange kamper som mulig. Bendik gikk gjennom 3 kamper i JubaPool uten tap, men på landsstevnet ble motstanderne 2-3 år eldre enn han og det endte med 2 tap mot veldig sterke mostandere.
Werner viste at han har tatt store steg i høst. I samme klasse som Heorhii så går han jevnt med alle og tar en veldig hederlig 4. plass, rett bak trekløveret Heorhii, Adam og Odin. Utrolig jevn klasse, og i sin siste kamp er Werner ikke langt unna å spolere kvelden for Heorhii!
Heine måtte trekke seg, da han fikk en hjernerystelse under JubaPool. Heine slo seg såpass at han svimte av under kampen, våkna opp i holdetak, kom seg ut av holdetaket og kasta motstanderen til ippon etterpå. Men etter kampen var det uforsvarlig å gjøre noe mer judo. Han rakk å vinne to kamper, og hadde helt klart vært en medaljekandidat på landsstevnet!
Oslo-tur
Etter strabasene på lørdag var det bytur på kalenderen. En opplevelsesrik dag for voksne og barn med byvandring, Fangene på fortet, Tilt (arcade) og middag på Oslo Street Food på Rockefeller.









