Lørdag 18 mars 2017 gikk det første av våre to årlige lavterskelstevner, Innherredstreffet I, av stabelen i vår egen hall, EiendomsMegler-1 hallen, på Frol, Levanger.
Det var hele 105 påmeldte, og ikke mindre enn 60 av disse var i barneklassene. Fra Levanger Judoklubb deltok 42 judoka, halvparten av dem barn. Fra Namsos Judo Club kom det 28, Nidaros judoklubb 11, Trondheim Judokwai 16, IL Nor 2 & Trondheim Ju Jitsuklubb stilte med 1.
Dette var det første stevnet i Judokarusell Midt. De utøverne som får med seg fire av fem stevner i Judokarusellen får en flott pokal. Det neste stevnet i karusellen er på Sandstad, Hitra 20. mai. Til høsten er det 3 stevner; 2 i Trondheim og 1 i Ålesund. Karusellen inkluderer U11, U13, U15 og U18.
Det var en hektisk formiddag i judohallen, men fremdriften fulgte stevneplanen bra. Publikum viste godt engasjement gjennom hele stevnet. Avslutningsvis ble det kjørt Ne-Waza-konkurranse, noe som er ganske nytt for oss. Dette var populært blant deltakerne, og ser ut til å være noe som har kommet for å bli i våre lokale stevner.
Stevnekomiteen takker alle som på forskjellig vis gjorde stevnegjennomføringen mulig. Vi ønsker å rette en takk til de som hjalp til i sekretariatet, i kiosken, som førstehjelp, dommere, lagledere, samt riggere og ryddere. Kiosken er veldig viktig for klubben, og vi retter en stor takk til foreldre og foresatte for bidrag til kiosken, påsmurt eller bakt.
En spesiell takk rettes til Frank-Espen Kristoffersen, Namsos Judo Club for assistanse med dataprogrammet vi bruker for å gjennomføre stevner, Judoshiai.
Fredag 10 mars kl 13:00 la en stor delegasjon av judoka fra Levanger Judoklubb på vei mot Kongsberg. I en innleid 19-seters minibuss, med Håvard Næssan og Morten Sand bak rattet var det effektive sjåfører som tok oss sørover.
Utøverne
Truppen besto av:
Vilde Helene Brenne
Sander Næssan
Jonas Levi Leonhardsen
Lukas Leonhardsen
Emmeli Ertzaas
Mathias Eriksen
Ole Johan Otlo
Elise Bjørås
Oliver Sand
Lavrans Lysne-Ness
Ragnhild Holbø
Gunnar Andre Skaanes
Lagleder Thor Holbø og foreldrene Tove Næssan og Tommy Leonhardsen var også med på bussen. Per Anders Eriksen og Tore Brenne steg på ved Gardermoen, og så gikk turen den siste biten frem til Kongsberg.
Stevnet kom i gang til planlagt tid, og våre utøvere gikk gode kamper. Til slutt sto Levanger Judoklubb igjen med fire sølv, og en gullmedalje. Sjekk http://live.judo.no/ for resultatliste. Du kan også se kampene i opptak der.
Norgescup-medaljer
Etter premieutdelingen var det tid for offisiell utdeling av medaljer til vinnerne av Norgescupen 2016. Her gjorde Region Midt det svært sterkt.
Fire ungdomsutøvere fra Levanger JK sto igjen som klassevinnere da resultatene fra årets norgescup i judo ble bekjentgjort.
Emmeli Ertzaas (13) ble totalvinner i U15 Jenter, dvs. høyeste poengsum av alle, uansett vektklasse. Hun ble da selvfølgelig også klassevinner i U15J-63 kg. De tre øvrige klassevinnere fra LJK var Elise Bjørås (12) i U15J-40 kg, Jonas Levi Leonhardsen (17) i U15G-66 kg, og Lavrans Lysne-Ness i U18G-90 kg.
Sander Næssan (13) fikk 2. plass sammenlagt i U15G-55 kg, Markus Leonhardsen (16) det samme i U18G+90 kg.
Fornøyd
Det var en fornøyd tropp som satte seg på bussen hjemover, og etter en kort rast på McDonalds på Gardermoen ble det veldig stille i bussen de siste førti milene hjem til Levanger.
Levanger Judoklubbs første treningssamling for jenter ble i år gjennomført helgen 10.-11. februar i EiendomsMegler1-hallen.
Denne gangen var Hege Aar fra Namsos Judo Club samlingens hovedtrener. Med et rekordoppmøte på 42 jenter og 5 trenere var det full fart på matta! Jentene var fra fire forskjellige trønderklubber, fra Trondheim i sør til Namsos i nord, og de var i alderen fire til 15 år.
Samlingen startet med ei judoøkt fredag kveld, etterfulgt av pizza til kveldsmat, og kiosksalg. Kvelden ble avsluttet med film og lek. Lørdag ble det gjennomført to judoøkter, med lunsj i pausen mellom dem. Nystekte vafler ble spesielt populært.
Hovedtrener Hege Aar hadde morsomme og lærerike treninger for jentene. Hun fikk hjelp av Anne Hokstad fra Nidaros Judoklubb i tillegg til Levangers egne trenere Ingebjørg, Ragnhild og Evelyn. Til tross for et stort sprik i alder og erfaring var det noe for alle.
Foto: Trine Ahlin, Cecilie Hagemann, Elin Silnes og Ingebjørg Holbø
Etter ei helg med masse judo, film og lek var det slitne, men fornøyde, jenter som dro hjem. Neste samling vil bli arrangert til høsten, og vi håper på strålende oppmøte da også. Vi takker for godt gjennomført treningssamling!
Lokalavisa Innherred har også skrevet om samlingen: http://www.innherred.no/sport/2017/02/13/Rekordoppm%C3%B8te-p%C3%A5-jentesamling-i-judo-14216498.ece
Lørdag 14.januar stilte Levanger Judoklubb opp for årets konfirmanter fra Human-Etisk Forbund i Eiendomsmegler-1 Hallen.
Fra klubben stilte Lavrans Lysne-Ness, Guttorm Bjørnebo, Vilde Helene Brenne, Emmeli Ertzaas og Tore Brenne. Dette var første samling for konfirmantene og det ble lagt vekt at dette var en bli-kjent samling.
Med oppmøte en halv time før konfirmantene skulle møte opp var det hektisk aktivitet for de fire ungdommene våre med å lete opp, merke og sortere drakter i riktig størrelser – det minnet om et militærdepot med utdeling av uniformer! Med nesten 60 konfirmanter og foresatte var det rimelig fullt i hallen klokken 1100. Konfirmantene ble delt i to grupper, der den ene halvdelen skulle ha judo og den andre skulle ha om humanisme – og etterpå byttet gruppene roller.
De som skulle på judo ble geleidet til depotet (kjøkkenet) og utdeling av drakter, før det ble det line-up og presentasjon av trenerne og av hva judo er.
Lavrans tok ansvaret for oppvarming, med god bistand fra de andre tre. Deretter ble det «gremlins», bakke-kamp, kast (o-goshi), fallteknikk (der vi fortalte om nytten av dette også i andre idretter) og drop-down seoi nage. Etter to timer ble det avsluttet med krabbe-sura før det var matpause. Etter mat ble det rullert på gruppene og det samme opplegget repetert. Halv fire var øktene over og vi kunne sortere drakter og legge de på plass.
Deltakerne tok utfordringen våre sporty og tok dette på strak arm. Dette var et vellykket opplegg der flere ville prøve seg på både judo og BJJ.
Tradisjonen tro pleier vi å ha trening i feriene når noen av våre utflyttede medlemmer er hjemme. Denne gangen tok Jørgen Ruiz Garcia initiativ, og tredje juledag klokken 17-19 trente nesten 20 personer vekk litt av juleribba.
Jørgen Ruiz Garcia demonstrerer sin O-soto-gari
Det ble en fin blanding av instruksjon og egentrening for de oppmøtte på den uformelle romjulstreninga.
Henrik Reitan ble dessverre forhindret fra å stille og vi tok derfor en ny trening den fjerde juledag klokken 1000-1200. På kort varsel møtte ikke mindre enn tolv utøvere opp for å trene med Levangers store Judosønn. På denne treningen ble det først en del morsomme turnøvelser, deretter teknikktrening og til slutt randori. På begge treningene var det både judo og BJJ utøvere.
Vi takker de som tok seg tid til å komme og håper vi kan se alle sammen på matten på nyåret. Vi vil også ønske Jørgen lykke til med legestudiet i Ungarn og Henrik lykke til med studiene i Nederland.
Tradisjon Judo-året ble som vanlig avsluttet med fellestrening og trekning i julelotteriet. Godt over 60 barn og ungdom var på matta på det meste, og det var høy stemning under hele arrangementet.
For Trim-judogruppa var ikke fellestrening nok, og de fikk de en liten runde med ekstra mørbanking i indre del av hallen, før de overlot salen til ungdom/junior-gruppa.
Her er en liten video-stemningsrapport
Julelotteriet 2016 Også i år gjorde våre unge loddselgere en god jobb i julelotteriet, noe som resulterte i rundt 15000 kr. netto til klubbdriften. Det har blitt mindre kontanter i omløp blant folk, noe tradisjonelle loddselgere merker. Kanskje vi bør nok tenke på andre betalingløsninger i framtiden. Vi antar likevel at det tradisjonelle lotteriet «overlever» et par år til.
I Levanger Judoklubb velger vi også å premiere loddselgerne og det har blitt prestisje å nå opp i de minimum 50 solgte lodd som gir en stor sjokoladeplate til loddselgeren. De som solgte mest ble premiert med judosekk og noe julegodt og dessuten ble noen tilfeldige selgere også trukket ut med tilsvarende gevinst.
Årets superselgerliste toppes av Emil som kom til oss fra Namsos etter sommerferien og presterte hele 279 solgte lodd. På de neste plassene kom søsknene Torjus, Pernille og Emmeli (176), søstrene Sunniva og Vilde Helene (170), søstrene Lina Sofie, Ida Marie og Elise (160) og på 4. plass Ole Johan med 150 lodd.
Hovedpremien i selve lotteriet var et gavekort på Magneten & sentrum pålydende 1000 kr. og i tillegg 9 gavekort pålydende 200 kr.
1. premie: Katten » Offi» hos Grethe Moksnes, Levanger.
2. premie: Synnøve E. Jakobsen, Levanger.
3. premie: Hanne Togstad, Levanger.
4. premie: Sander Næssan, Levanger.
5. premie: Arnt Aurstad, Verdal.
6. premie: Nora Salater, Levanger.
7. premie: Sander Næssan, Levanger.
8. premie: Emil Salater, Levanger.
9. premie: Johan Amundal, Levanger.
10. premie: Leiv Sand, Ekne.
Levanger Judoklubb ønsker alle våre utøvere og familie en god jul og et gledelig nyttår. Vi gleder oss til å se dere alle igjen over nyttår.
Det starter nytt nybegynnerparti tirsdag 17.1.2017 kl 18:00, og vi ønsker dem ekstra velkommen. Til våre eksisterende medlemmer: Ta med en venn!
For attende året på rad tok Levanger Judoklubb turen til årets siste stevne – Sundsvallcup. Namsos Judo Club stilte også med en trupp på bussen sammen med oss. Totalt var det 42 som reiste med bussen, og et knippe som kjørte selv.
En herlig gjeng ved McDonalds i Østersund
Vi ankom hallen på tidligkvelden, og våre judoka fant seg fort til rette. Det tok en stund før det ble stille etter at lyset ble slukket kl 23:15, ikke minst fordi enda en judoklubb kom ramlende inn like før midnatt.
Nintendo og mobiltelefoner er nødvendig tilbehør på tur
Årets Sundsvallcup var skikkelig godt besøkt, og det var tidvis trangt om plassene, både på mattekanten og tribunen. Judo Club Sundsvall hadde laget permanent oppsett av sin Judoshiai-installasjon, og blant annet felt store TVer inn i veggen, og bygget skap rundt dem. Smart utnyttelse av plass.
Oppvarmingen var det Tore Brenne som sto for
Det ble et flott stevne. Spesielt morsomt var det å se våre helt ferske ungdommer, som graderte til gult dagen før vi reiste, konkurrere. Begge nybegynnerne, Andre W Aurstad og Runa S Rønning tok medaljer, gull og bronse henholdsvis.
U13:
Sølv: Ottar Bjørnebo, Lukas Leonhardsen & Emil Westum.
Bronse: Julianne Fiborg & Oliver Sand.
Mix U13/U15
Gull: Andre E. Aurstad.
U15:
Gull: Emmeli Ertzaas, Elise Bjørås & Sander Næssan.
Sølv: Oliver Sand, Mathias Eriksen & Ole Johan Otlo.
Damer Ne Waza:
Bronse: Runa S. Rønning.
Herrer Ne Waza:
Sølv: Guttorm Bjørnebo.
Vi feiret den vellykkede gjennomføringen med en bedre middag på O’Learys i Sundsvall sentrum, og bespisningen var over all forventing. Det må ha vært årets beste biff!
Sundsvall var finpyntet til jul
Vi fanget også noen glimt fra turen og stevnet på video: