Nyheter

Gradering før 17. mai

Torsdag var sesongens siste trening, kronet med gradering for hele barnepartiet. Hele 38 barn var oppe til gradering. Alle fikk en utmerkelse for lang og god innsats. Noen fikk nye striper, og noen fikk helt ny beltefarge.

Den høyeste utmerkelsen som ble delt ut var 3. mon, grønt belte. Den gikk til Daniel for fremragende innsats denne sesongen. Daniel har vist maksimal innsats på treninger, hatt en stor fremgang, og deltatt på det som er av ekstra-treninger. I tillegg har han gått både U13 og U15 i det siste stevnene. Det er ikke ofte vi graderer «før normert tid», all honnør til Daniel.

En god del utøvere graderte seg til 4. mon, oransje belte også. Dette var en velfortjent utmerkelse til utøvere som har deltatt på judo i 2 år nå.

I tillegg hadde vi flere som fikk sine velfortjente gule og oransje belter!

Neste på timeplanen er 17. mai tog, og vi håper så mange som mulig er med og går i toget. For de som ikke har fått informasjon på Spond, så er det oppmøte på Sejerstads park, klokka 14:45. Det blir brus til alle som deltar i toget!

GULL TIL MARIUS SUNDBY I NORDISK MESTERSKAP

Marius Sundby (17) var suveren og tok gull da han lørdag 10.5. deltok i Nordisk mesterskap i København. Marius konkurrerte i U18-90, og hadde motstandere fra Finland, Sverige og Danmark. Han vant alle kampene på ippon, og avgjorde kampene både med kast og bakkekamp. Dagen etter deltok han også i U21-90, men til tross for at han vant tre kamper, var ikke dette nok til å komme videre og kjempe om medalje. Fra Levanger Judoklubb deltok også Pernille Ertzaas (U21 og senior-63), Robiel Biru Agiz (U21 og senior-66), Lina Bjørås (senior-57) og Torjus Ertzaas (U21-81). Pernille fikk en kampseier, Torjus fikk to mens Robiel fikk tre kampseire, men det var ikke nok til å komme på tellende plasseringer. Robiel var kanskje den som var nærmest å få uttelling, og han kastet blant annet en sterk svensk motstander på ippon i to matcher.

Gull til Marius Sundby i U18-90. Sølv til P. Lambacka (FIN) og bronse til A. Hristov (SWE)

TRENINGSSAMLING ETTER ÅPENT TRØNDERSK MESTERSKAP

Søndag 27.4. møtte omkring 60 utøvere fram på treningssamling etter Åpent Trøndersk Mesterskap. Samlinga var lagt opp med ei økt kl. 0900-1130, og ei økt kl. 1200-1330. Det var LJKs trenere Ole Christian Langfjæran og Håvard Thorsø Johansen som hadde ansvaret for samlinga. Første økt hadde vekt på teknisk ne waza, med noe oppgavebasert randori. Andre økt var viet til tachi waza, med litt teknikk og mest randori. Selv om mange av utøverne sikkert var slitne etter konkurransen dagen før, var det ikke noe å si på innsatsen. Ekstra gledelig var det å se at oppmøtet på andre økt var så bra, det var omtrent bare ti utøvere som hadde dratt for å nå fly eller av andre årsaker.
Se bilder her

Det var omkring 60 deltakere på treningssamlinga, og de aller fleste deltok på begge øktene. Håvard Thorsø Johansen og Ole Christian Langfjæran hadde ansvaret for samlinga.

GOD DELTAKELSE I ÅPENT TRØNDERSK MESTERSKAP OG NM LAG U18 MIX

Lørdag 26.4. gikk både Åpent Trøndersk Mesterskap og NM lag U18 mix av stabelen i Trønderhallen. Totalt var 26 klubber representert i ÅTM. Fra Sverige deltok Judo Sundsvall og Söderhamns Judoklubb med 25 utøvere. Først ute var klassene for U9/11/13 med 75 deltakere, deretter var det U15 sin tur med i overkant av 40 utøvere. Etter dette var det tid for norgescup, der det var nær 60 deltakere i U18, 20 deltakere i U21 og 35 i senior.  Totalt var det omtrent 225 deltakere (starter), hvorav 105 gikk i norgescupen.

Arrangørklubben Levanger JK kapret hele ni norgescupmedaljer:

Amalie Lyngbø Røstad: gull U18-63
Jaroslav Verhnatskii gull: U21-55 og sølv U18-55
Robiel Biru Agiz gull: U21-66 og sølv senior -66
Torjus Ertzaas: gull U21-81 og gull senior -81
Peder Fostad: bronse U18-60
Pernille Ertzaas: gull senior-70

I tillegg til dette tok LJK to gull, ett sølv og fire bronse i U15. Videre hadde klubben 20 deltakere i klassene U9/U11/U13, som alle sammen kjempet godt på matta.

I NM lag U18 mix deltok det seks lag. Ippon Judo & BJJ sikret seg gullet etter en spennende finale mot Oslo Judoklubb. Bronsemedaljene gikk til NJJK og Judoregion Vest. Lagene fra Judoregion Midt og Nidaros Judoklubb delte femteplassene.

LJKs medaljører i norgescupen, f.v.: Jaroslav Verhnatskii, Robiel Biru Agiz, Pernille Ertzaas, Peder Fostad, Amalie Lyngbø Røstad og Torjus Ertzaas.

NM lag U18 mix: Gull til Ippon Judo & BJJ, sølv til Oslo Judoklubb og bronse til NJJK og Judoregion Vest.

Se flere bilder her

Resultater

Takk for støtte fra Trøndelag fylkeskommune.

Sommerskolen 2025 åpen for påmelding

Sammen med støttespillere, inviterer LJK til gratis sommerskole i judo igjen! Sommerskolen foregår i uke 33, altså 11. til og med 15. august. Det blir to økter med judo-trening hver dag, og masse andre aktiviteter både ute og inne. Tilbudet gjelder for 1.-7. klasse (klassetrinn gjelder kommende skoleår). Dette er et tilbud for alle, og du trenger ingen kjennskap til judo fra før av.

Aktivitetene går fra kl. 0900-1500 hver dag. Oppmøte og innsjekk fra kl. 0800 og utsjekk seinest kl. 1530.

Påmeldingsfrist 1. juni. Tilbakemelding er innen 10. juni. Begrenset antall plasser til 100, og medlemmer av klubben er garantert plass, så lenge de melder seg på før fristen.

Ta gjerne en titt på tidligere sommerskoler:

Takk til våre samarbeidspartnere.

INNHERREDCUP I MED 150 DELTAKERE

Lørdag 22.3. hadde hele 150 deltakere funnet veien til Eiendomsmegler 1-hallen for å delta i Innherredcup 1. Utøverne fordelte seg med 80 stk i U9/11/13, 8 stk i Superjudo, 27 stk i U15 og 32 stk i U18/21/sen.

Følgende ni klubber var representert: Trondheim Judokwai, Nidaros Judoklubb, Namsos Judo Club, Fredrikstad kamsportklubb, IL Stålkameratene, Mosjøen Judoklubb, Tynset idrettsforening judo (TIF Judo), Meldal Sportsklubb og Levanger Judoklubb.

Innherredcup inngår i NJFs regioncup for U11 til og med U18. Flere lokale stevner inngår i regioncupen. Den som får mer enn 100 poeng får en sammenlagtpremie av NJF når året
er omme.

Veldig godt å se at judo-aktiviteten i nord peker oppover!

Resultater (i henhold til barneidrettsreglene er ikke resultatene for U9 og U11 tatt med her)

TO GULL, TRE SØLV OG FIRE BRONSE I IPPON-CUP

15. og 16. mars ble det arrangert Ipponcup i Nadderudhallen i Oslo. Dette er det største stevnet i Norge med mellom 400 og 500 deltagere. Levanger stilte med 7 deltagere (Einar, Amalie, Jonas, Peder, Robiel, Torjus og Pernille).

Einar stilte i U13 og U15. Han gjorde rent bord i U13 og vant alle sine kamper inkludert finale med innmarsj og speaker. I U15 var det kun 3 deltagere i hans vektklasse, der fikk han en kampseier og et tap, noe som førte til en sølvmedalje.

Amalie, Peder og Jonas stilte lørdag i U18 for første gang på et større stevne. Alle tre fikk en kampseier hver. Siden Peder var i en mindre pulje enn de andre så holdt hans kampseier til en bronsemedalje. Amalie skadet albuen på lørdag og stilte derfor ikke i U15 søndag.

Jonas kjempet seg frem til semifinale i en pulje med 11 deltagere, der han gikk på et tap. Men i rekval ble det seier og Bronsemedalje i U15! Peder stilte i en pulje med 5 deltagere. Han hadde 3 seiere og 1 knepet tap på golden score. Det førte til en sølvmedalje i U15.

Robiel tok en sterk bronsemedalje i Senior -73 og en 5 plass i U21. Torjus tok en bronsemedalje i U21! Pernille slo til med sølv i Senior -63 og Gull i U21 -63!

Så gjengen hadde med seg 2 gull, 3 sølv og 4 bronse hjem i bagasjen etter en begivenhetsrik helg.

En fornøyd gjeng etter Ippon-cup.

EN KAMPSEIER FOR MARIUS SUNDBY I POREC EUROPEAN CADET CUP

Marius Sundby var en av fire nordmenn som konkurrerte i europacup for U18 i Kroatia 15. og 16. mars. Porec Millennium Team Cadet European Cup hadde rekordstor deltakelse med over 800 deltakere. Marius konkurrerte i -90 kg, en klasse med over 40 deltakere. Etter walkover i første runde møtte han Gregor Marx (AUT). Marius hadde god kontroll i denne kampen, og etter flere sterke angrep i ne waza vant han til slutt på sankaku shime. Neste kamp var åttendedelsfinale mot Dragan Jovic (SRB). Det ble en jevn kamp som gikk til full tid uten skåringer. Kampen gikk da til golden score, og etter 40 sekunder lyktes serberen å kaste Marius. Marius kunne nok ha vunnet denne kampen, men det er små marginer, og Marius måtte finne seg i å følge resten av konkurransen fra tribunen.

Nino Gubberud fra Ippon Judo & BJJ gjorde en fantastisk prestasjon ved å vinne bronse i -66 kg, en klasse med over 90 deltakere! Asal Traavik fra samme klubb gjorde det også meget bra i -57 kr. Først ble det to kampseire, så et tap. Etter dette kom hun til rekval, men her ble det dessverre tap. Edvard Enget, BK Judo, var fjerde nordmann i aksjon. Han konkurrerte i -73 kg, og møtte en engelskmann i første kamp. Edvard kjempet godt, men like før full tid satte engelskmannen inn et kast som ga ippon.

Nå er det tre dager med treningssamling for de fire norske U18-utøverne, noe som vil skjerpe dem til neste europacup.

Marius Sundby får tildelt seier i første kamp mot Gregor Marx (AUT).

Harde tak i Matsumae-cup

4 håpefulle fra Levanger deltok i helga på sannsynligvis Nordens største stevne. Stevnet inkluderer U15, U18, U21 og senior og mixed lag. Det var deltakere fra mange land, som England, Canada, Polen og helt til Tokai University i Japan. Fra Levanger stilte Torjus, Pernille, Lina og Elise.

Coach Lars Erik Bjørås oppsummerer slik:

«Da har noen av utøverne til Levanger Judo & BJJ vært å sloss i Danmark 💪🇩🇰🇧🇻 Elise tar 3 plass i senior – 57 kg. Hun ble i tillegg leid inn av Danmark i lagkonkurransen. Der tok hun og det Danske laget sølv i en forrykende konkurranse. Laget fra Japan tok gull. Pernille gikk både senior og junior. Vant 2 kamper i junior men dessverre ingen medalje denne gang. Lina og Torjus gikk gode kamper men ingen kampseire denne gang. Matsumae / åpent dansk er ett stort arrangement med mange nasjoner og høyt nivå. Vi satser på flere medaljer neste gang, dette ble en god start på årets sesong for denne gjengen.»

Se mer av resultater på judoinfo.dk.