Nyheter

OPPSTART AV TRENINGER I JANUAR

Vi ønsker alle våre medlemmer og venner et godt nytt år! Vi håper at mange gleder seg til å komme tilbake på matta igjen.

Knøtt: Oppstart for vårsesongens knøttekurs er mandag 16.1. Påmelding på trening eller til Tore Brenne. Pris: 950 kr.

Nybegynnere 4.-7. klasse (tir/tor kl. 18-19): Oppstart tirsdag 3.1.

Viderekomne 4.-7. klasse (tir/tor kl. 18-19):  Oppstart tirsdag 3.1.

Viderekomne ungdom/junior/senior (tir/tor kl. 19-2030): Oppstart tirsdag 3.1.

BJJ (tir/tor kl. 1930-2100): Oppstart tirsdag 3.1. (bare viderekomne, ikke opptak av nybegynnere før høsten 2023)

Terminliste våren 2023

BRUNT BELTE TIL LINA OG PERNILLE

Lina Bjørås og Pernille Ertzaas startet på NTG i høst, og nå er de hjemme på en velfortjent juleferie. De to 16-åringene har normalt en travel hverdag med judo og skole, og synes det er godt å komme hjem til familien ei stund. Fredag 30.12. var det tid for å gå opp til brunt belte, 1. kyu. Det er et stort og krevende pensum, og jentene viste at de hadde god oversikt over dette. Sensorene Alf Birger Rostad og Snorre Johansen var fornøyd med de de fikk se, og gleden var stor da de brune beltene kunne knyttes rundt livet. Etter juleferien reiser Lina og Pernille til Japan sammen med NTG på et fire ukers treningsopphold. Vi gratulerer med nye belter, og ønsker lykke til i Japan!

F.v.: Alf Birger Rostad, Lina Bjørås, Pernille Ertzaas og Snorre Johansen.

Endelig Sundsvallscup igjen

16. desember reiste «sekreteriatet», sammen med sine barn, Namsos og Nidaros Judoklubb til den tradisjonsrike Sundsvallscupen. Og norbaggarna kom tilbake med masse gode opplevelser og medaljer. 7 gull, 11 sølv og 6 bronse tilsammen

Sekreteriatet er selvsagt en hentydning til de foreldrene som var med på turen; Trond Myhrås, Knut Morten Røstad, Anders Fostad, Anders Pedersen og Tor Odd Aasberg. De har vært uvurderlige med sin innsats på stevner og arrangementer klubben har hatt de siste årene, og er utrolig viktige og flotte å ha med på tur til Sverige.

Men dette handlet først og fremst om barna og ungdommen. Fra Levanger var det 11 deltakere, Robiel Biru Agiz(gull i -66 elite), Marius Sundby(sølv i U18 -81 elite, gull i U15 +73), Torjus Ertzaas(4. plass U18 -81), Amalie(gull), Peder Fostad(gull), Yaroslav Verhnatskii(bronse), Bendik Myhrås(sølv), Heorhii Vehrnatskii(sølv), Even Smedgaard(bronse), Einar Fostad(sølv), Leo Nikolai Tofte Aasberg(4. plass), Mikkel Gran Langfjæran(gull). Litt av en medaljefangst med hele 5 gull, 4 sølv og 2 bronse!

Selve stevnet var veldig stort og hadde tilsammen 343 registreringer. Det vil ikke si det samme som 343 deltakere, ettersom noen deltakere, sånn som Marius, går i flere aldersklasser. I tillegg registreres coacher og de som bare deltar på treningssamlingen. Det var uansett mange kamper, de siste var ferdige i 19-tida. Så vi så oss nødt til å dra før det og spise pizza og handle godis.

Det var mange minneverdige matcher. Robiel hadde mange tøffe bataljer i sin klasse og viste igjen hvilken eminent kontringsutøver han er, med en evne til å kaste til begge sider. Marius var som vanlig nesten helt overlegen, og i likhet med landsstevnet utrolig farlig i ne-waza. Nesten helt overlegen, men i 1 kamp i U18, så glapp oppmerksomheten, og Namsos egen Odin Espås Stenkløv vant på ippon. Det resulterte i den mest avansert medaljefordelinga på stevnet, der 3 utøvere i pulja hadde like mange poeng, og hadde innbyrdes seire over hverandre. Vinneren ble Kalle Lövdin, fra Vilhelmina Judoklubb, på minst brukt kamptid.

På søndag var det treningssamling med. Opprinnelig 3 økter, men oss fra Trøndelag tok oss tid til bare 2. Den første økta startet allerede klokka 07:30, før frokost. Den andre 10:30, med frokost i mellom. Dette var nok uvant for de yngste deltakerne, men de holdt ut! Første økta var med Joakim Dvärby(5. plass i VM 2013) og var dedikert ne-waza. Dvärby viste en populær vending fra mage, og resten var randori. I økt nummer to var det Mia Hermansson, som viste ko-uchi gari og sumi gaeshi fra «georgisk» grep, og påfølgende tachi waza randori. Mest minneverdig fra treningssamlinga var vel et imponerende comeback av Knut Morten, som likegodt tok med seg judodrakten og orangebeltet sitt over grensa.

Robiel med o-soto gari fra sode-grep.
Torjus med o-uchi gari til ippon
Marius med tani o-toshi mot puljevinner Kalle Løvdin

JULEAVSLUTNING

Nå er det snart jul, og det er tid for å ta en pause fra judotreningene. Torsdag 15.12. hadde partiet for 4.-7. klasse siste trening for høstsesongen. På forhånd hadde det vært snakk om at nissen skulle komme. Det viste seg dessverre at han ikke hadde tid til å komme i egen person, men han hadde i alle fall satt igjen en sekk med julegodteri, noe som selvsagt var populært. Vi ønsker alle sammen en fin juleferie, så møtes vi til trening igjen tirsdag 3.1.

Tautrekking, barna mot foreldrene, full innsats fra små og store.

FLERE GRADERINGER

Det strømmer på med flere graderinger i førjulstida. Først ute i denne uka, tirsdag 6.12., var Karims Levcuks (14) med gradering til blått belte og Sindre Asbjørn Nordholmen (13) med gradering til grønt belte. Sensor var Alf Birger Rostad, som hadde Marius Sundby og Robiel Biru Agiz som dyktige medhjelpere. Torsdag 8.12. var det gradering for 4.-7. klasse, for dem som ikke hadde anledning til å gradere seg i forrige uke. Ole Christian Langfjæran var sensor, og han var tydeligvis godt fornøyd med det som ble vist fram. Vi gratulerer alle sammen med nye belter!

 

 

Grønt belte til Sindre Asbjørn Nordholmen (nr. en f.h.) og blått belte til Karims Levcuks (nr. to f.h.).

 

4.-7. klasse: Nye belter, halvt gult og halvt oransje.

INVITERER TIL C-DOMMERKURS 13.-14.1.2023 PÅ LEVANGER

Fredag 13. og lørdag 14. januar 2023 arrangeres det C-dommerkurs hos Levanger Judoklubb. NJF er ansvarlig for kurset, med Alf Birger Rostad som instruktør. Kurset er aktuelt både for den som vil satse på en dommerkarriere og for konkurranseutøvere med ambisjoner om gradering til 1. dan: «Kurset omhandler kampregler for judo og dommerens rolle i en judokamp. Kurset vil bli avsluttet med en teoretisk og praktisk prøve der den godkjente prøven er en forutsetning for videre dømming og/ eller gradering til 1. dan.» Mer om kurset og påmeldingsinfo finner du her. Påmeldingsfrist 30.12.22.

NYE BELTER TIL 30 BARN

Torsdag 1.12. var Eiendomsmegler 1-hallen fullsatt med 30 spente barn i gruppa 4.-7. klasse som skulle opp til gradering. I tillegg var det minst like mange tilskuere som skulle bivåne graderinga, foreldre, søsken og besteforeldre. I Levanger Judoklubb graderer vi både med halve og hele beltefarger, slik at man for eksempel kan graderes til halvt gult, helt gult, halvt oransje, helt oransje og så videre. Graderinga denne gangen spente fra halvt gult og opp til halvt blått. Etter bestått gradering ble det delt ut nye belter og diplomer. Vi gratulerer alle sammen med nye belter!

Fin rekke med nye belter og diplomer.

 

 

 

STINN BRAKKE PÅ INNHERREDSTREFFET

Det er ingen tvil om at folk er sultne etter å delta på stevner, det fikk vi se på Innherredstreffet lørdag 26.11. Stevnet gikk i Eiendomsmegler 1-hallen hos Levanger Judoklubb, og det var omtrent 90 deltakere i aksjon. Nærmere 40 av disse kom fra Nidaros Judoklubb, mens resterende fordelte seg noenlunde likt mellom Trondheim Judokwai, Namsos Judo Club og Levanger Judoklubb. Klassene for U9, U11 og U13 stod for nærmere 70 av deltakerne, mens resten fordelte seg på U15, U18 og U21. Det er ingen tvil om at det drives godt i trønderklubbene, og det var mange spennende kamper å se. Neste stevne for mange er Sundsvallcup 17.12. Det settes opp en 50-seters buss, og setene er i ferd med å fylles opp. Les mer her.

Omtrent 90 deltakere på Innherredstreffet. Her fra premieutdeling for barn.

 

BLÅTT BELTE TIL MARIUS OG ROBIEL

Marius Sundby (14) og Robiel Biru Agiz (15) gjennomførte gradering til blått belte onsdag 23.11. -Teknikkene deres og forståelse for bevegelse, koordinasjon og dynamikk var god, forteller sensor Alf Birger Rostad. Marius tok nylig sølv i NM og Robiel tok bronse, så guttene har bevis for at teknikkene duger i konkurranse også. Vi gratulerer begge to med blått belte! Her kan du lese mer om graderingssystemet.

F.v.: Marius Sundby, Alf Birger Rostad og Robiel Biru Agiz.