Gradering til gult og oransje for nybegynner-gruppa
Tirsdag 15.mai ble de siste graderingene gjennomført, i perfekt tid til borgertoget 17.mai. Tord graderte seg til gult belte, og Margit tok steget opp til oransje.
Pernille stilte nok en gang som en god uke
Begge viste frem gode teknikker og besto med glans ifølge sensor Ragnhild.
Det var stor skuffelse blant utøverne da Sandstad-cup på Hitra ble avlyst. Som et lite plaster på såret arrangerte Levanger Judoklubb et «Åpent Klubbstevne» i Eiendomsmegler 1-hallen på Levanger. Vi kombinerte stevnet med gradering av en del utøvere som ikke hadde mulighet på forrige felles-gradering.
Sensorer var Lars-Erik Bjørås og Tore Brenne.
Etter graderingen var begge fornøyde med både ungdommene og de voksnes innsats.
-Truppen vår vokser stadig, og det er flott å se slik judo-glede og forståelse på matta, konkluderte trener & sensor Bjørås etter endt gradering.
De som ble gradert:
Ida Marie Bjørås (3.mon)
Lina Sofie Bjørås (3.mon)
Marko Cickaric (3.mon)
Markus Tangen (4.mon)
Vegard Tangen (5.kyu)
Arnstein Aarnseth (5.kyu)
Ann Katrin Leonhardsen (5.kyu)
cof
cof
cof
cof
Lavterskel
GRILL-stevnet var et lavterskel-stevne, uten påmeldingsavgift, og uten premiering. Grillsjef & leder i Levanger Judoklubb Morten Sand stilte med gratis grillmat til de oppmøtte istedet for medaljer.
Vi inviterte også naboklubbene, og Familien Johannesen fra Nidaros Judoklubb fant veien. Med deres to utøvere ble det ni barn som fikk gå totalt 15 kamper, fordelt over tre grupper. Vi fikk også satt opp en U18-73 klasse, slik at fire av våre ungdommer fikk prøvd seg på matta. Dommer for stevnet var vår egen Tore Brenne.
I tillegg satte vi opp Ne-Waza klasser, og også her stilte Johannesen-familien også opp, slik at det skulle bli kamper på alle. To av dagens ny-graderte gulbelter, Arnstein Aarnseth og Ann-Katrin Leonhardsen stilte opp, og fikk gått sine første judokamper i judohallen vår.
Grilling
Etter stevnet var det sosial sammenkomst & grilling bak judohallen i finværet. Det hersket bred enighet om at denne lørdagen hadde vært perfekt på Hitra, men at vi hadde gjort det beste ut av en kjedelig situasjon.
sdr
cof
sdr
Levanger Judoklubb håper virkelig å kunne ta turen til vakre Hitra & Sandstad snart.
Tirsdag 8 mai ble Runa Bjørkmann og Stian Nielsen gradert til grønt belte.
Begge har lenge ventet på anledningen til å vise at de var klare, og når tiden kom gikk det veldig bra.
-Jeg er veldig fornøyd med det de kunne vise fram, konkluderte sensor Markus Leonhardsen etter graderingen.
Trener og sensor Lars-Erik Bjørås var også mer enn tilfreds.
-Dette var en flott oppvisning fra svært lovende utøvere, mente han.
En av våre ivrigste utøvere, Gunnar Andre Skaanes var Uke på graderingen, og fikk sett innsiden av lillesalen fra alle tenkelige vinkler, sånn som han ble kastet.
-«*» uttalte han til klubbens medieansvarlige etter graderingen.
Vi har mange flere utøvere som viser gode takter på judomatta, og håper å få gradert opp flere allerde før sommeren, avsluttet Bjørås.
Torsdag 3 mai var det endelig gradering for to av våre mest erfarne kamp-utøvere.
Lavrans Lysne-Ness og Markus Leonhardsen har hatt blått belte lenge, og følte seg nå klare til å rykke opp. For Lavrans var det faktisk slik at det blå beltet var helt utslitt, så han hadde ikke egentlig noe valg.
Nøye vurdering fra eksaminatorene
Lars-Erik Bjørås og Tore Brenne sto for graderingen, og fokus var judoforståelse, med et islett av pedagogisk forståelse. Det er viktig for LJK at de som er så høyt gradert har kompetanse på å overføre denne til den neste generasjonen utøvere.
Graderingen tok drøye to timer, før sensorene sendte ut utøverne mens de vurderte. Etter en kort stund på pinebenken ble utøverne kalt inn, og opplyst om at de hadde bestått.
Lettede utøvere
Stemningen steg mange hakk og de ferske brunbeltene var fryktelig fornøyde med dagen.
Se en kort video fra graderingen:
Levanger Judoklubb gratulerer, og ser fram til mange vellykkede graderinger i fremtiden.
For to av jentene ble det under jentesamlinga i helga også skifte av beltefarge.
Celina og Lilly Sofie graderte seg til gult belte. De gjennomførte begge en god gradering ifølge sensor Ragnhild. Emmeli og Ruth Johanne stilte som uke.
Årets første jentesamling ble gjennomført 27.-28. april. Klubben hadde denne gangen engasjert Birgit Ryningen fra Trondheim Judokwai som hovedtrener og Ragnhild Holbø var med som hjelpetrener. Det var full fart på matta med 30 jenter og damer som deltok. Deltagerne var fra Namsos, Trondheim og Levanger.
Det hele startet fredag ettermiddag. Etter en judoøkt på halvannen time var det dusj og pizza etterfulgt av kiosk – et veldig populært innslag. Etter mat og godteri var ungene i full vigør igjen med blant annet ballongleik. De unge har utrolig mye energi og det varte og rakk før alle kom til ro og det ble noen timers søvn. Flere av jentene deltok for første gang og var meget spente på å overnatte i hallen. Men som alltid går det bra, det tar bare litt tid før de sovner.
Lørdag morgen var det frokostservering. Ikke den helt store matlysten etter mye godteri på kvelden og litt lite søvn på noen. Utover dagen var det to judoøkter, med lunsj mellom. Nystekte vafler var populært og det gjorde godt med skikkelig påfyll før siste treningsøkt.
Vi takker Birgit for gode judoøkter, der alle fikk godt utbytte, uansett beltegrad og erfaring.
Det var fornøyde ogslitne, judojenter/-damer som dro hjem lørdag ettermiddag.
Den årvisse tradisjonen med Åpent Trøndersk Mesterskap gikk i år av stabelen lørdag 21 april. Dette stevnet er med i Norgescupen, og lokker også med seg et antall utøvere fra naboklubbene i «Øst-Trøndelag», i år mest fra Judo Sundsvall.
Inklusive de uoffisielle klassene, så endte Levanger Judoklubb med 4 gull og 6 sølv, og ble nest-beste klubb. Beste klubb var Trondheim Judokwai, med hele 11 gull, 1 sølv og 5 bronse.
Stevneleder Johnny Lund er stort sett fornøyd med stevnet.
-Det var litt problemer på oppstarten, men vi ble allikevel ferdig før estimert tid, oppsummerte Lund etter stevnet.
Billedgalleri fra stevnet
Billedgalleri fra premieutdelingen
Minicamp
Etter stevnet var det minicamp med Erik Alsgaar fra Ippon Jk, assistert av Jørn Terje Krekling fra NJJK og våre egne trenere. -Vi er svært fornøyd med at 55 judoka fant veien til Judohallen, kunne leder i Levanger Judoklubb, Morten Sand fortelle lørdag ettermiddag.
-Allerede til helgen, fredag 27.4 har vi vår årlige jentesamling, og allerede nå er påmeldingen svært god, avsluttet Sand
MMA Trondheim/BJJ arrangerte Submission Only-stevne lørdag 17 mars.
Fra Levanger Judoklubb deltok Mathias Berg og Jakob Eliassen.
Jakob Eliassen (th) (Gull) og Ali Øzbal NTNUI Ju Jitsu (Sølv)
Mathias Berg tapte 2 og vant 1 kamp på submission. Berg tapte bronsefinalen mot en veldig god motstander, men var nære på pallplassering.
Eliassen gikk i -85,5 kg, med en annen i klassen, så det ble best-av-tre kamper. De to første gikk begge til overtidssregler, og Eliassen tapte første og vant andre.
Siste og avgjørende kamp ble avbrutt grunnet kuttskade til motstanderen, så Eliassen kunne stikke av med gullet denne gangen.
Selveste Anaysi Hernandez tok turen til snødekte Trøndelag en helg i februar.
Anaysi Hernandez kommer opprinnelig fra Cuba. Hun tok 3.dan i 2007, og har trenerutdanning IJF Academy, Instructor level 1 og er i gang med level 2.
Anaysi har mange gode resultater på internasjonalt nivå, inkl sølv i OL og 3 verdenscup-gull.
På Levanger ble hun møtt av en stor, entusiastisk gjeng med judoka som ga henne en varm velkomst. Det var nesten 90 påmeldte fra IL Stålkameratene Judo, Namsos Judo Club, Nidaros Judoklubb, Trondheim Judokwai, Sandstad IL Judo, Ålesund Judoklubb, Lier Judoklubb og Levanger Judoklubb. Aldersspennet var fra 8 til godt over 50 år.
Vi avsluttet lørdagen med en festmiddag, med nesten 60 oppmøtte som hadde svært trivelig sosial samvær.
Med tolv treningstimer fordelt på 6 økter fra fredag til søndag var det mye å lære.
Samlingen ble i perioder inndelt etter alder, og Anaysi fikk gitt begge gruppene god oppmerksomhet. Her kan du se henne når hun lar våre nybegynnere møte henne på matta:
Denne samlingen var en stor begivenhet for Judo i Norge, og ble behørig dekket av lokale media. Faksimiler fra TrønderAvisa, Innherred og NamdalsAvisa:
Noen bildeglimt fra helgen:
Dette var en stor opplevelse for oss i judo-miljøet, og vi håper å kunne få Anaysi tilbake ved en senere anledning.
Vi er meget godt fornøyd med alle våre utøvere i årets første norgescup i judo. Som vanlig tøffe og tette kamper hvor det gjelder å stå på til kampen er avgjort. Vår ferske landslagsutøver Sander Næssan innfridde med gull i sin klasse -60 kg U18 etter å ha slått ut en antatt storfavoritt fra Stavanger.
Gull også til Elise Bjørås i vektklasse -52 kg både i U15 og U18 ! Emil Westum tok gull i klasse – 55 kg U15 og Oliver Sand kapret sølvmedaljen i samme klasse.
Emmeli Ertzaas, som er første års U18 utøver, kjempet til seg sølv i klasse -63 kg i både U18 og U21 !
Ragnhild Holbø kapret også sølv i klasse -52 kg U21.
I årets første norgescup utleveres premier for Norgescupen sammenlagt fra året før. Levanger judoklubb ble totalt Norges 3 beste klubb i 2017!
Følgende resultater sammenlagt for 2017 :
Elise Bjørås og Sander Næssan 1 plass i sine klasser, samt at de vant sammenlagt uansett vekt for jenter og gutter U15.
Begge mottok ett stipend fra Norges Judoforbund i tilegg til premier.
Andre klassevinnere var Emmeli Ertzaas i U 15, Ragnhild Holbø og Lavrans Lysne Ness i U21.
Norgescupen 2018 har startet godt for Levanger judoklubb. Nå gleder vi oss til neste helg hvor vi arrangerer treningssamling med OL – medaljør Anaysi Hernandez fra Cuba. Samlingen foregår i vår egen judohall Eiendomsmegler 1 Hallen
Resultater :
Elise Bjørås gull i U15 og U18, Sander Næssan Gull i U18, Emmeli Ertzaas sølv i U18 og U21, Ragnhild Holbø sølv i U21, Emil Westum gull i U15, Oliver Sand sølv i U15, 5 plass til Mathias Eriksen , Lukas Leonhardsen og Ole Johan Otlo alle gikk i aldersklasse U18 og alle hadde 1 seier hver.
Avisa Innherred har også en fin artikkel om Levanger Judoklubb sin innsats på 830-Cup.